Artykuł
FUNDUSZ SOŁECKI W GMINIE OSIECZNA
W kwietniu 2009 roku weszła w życie przygotowana przez rząd Ustawa o Funduszu sołeckim. Celem Ustawy było zapewnienie mieszkańcom wsi możliwości samodzielnego i wspólnego decydowania o swoim otoczeniu i jakości życia. Ustawa zakłada, że sołectwa będą mogły pozyskiwać za pośrednictwem funduszu środki na lokalne przedsięwzięcia. Dlatego też, żeby fundusz sołecki okazał się sukcesem, ważne jest, aby jak najwięcej mieszkańców sołectwa brało udział w decydowaniu o projekcie, a później w jego wykonaniu.
Fundusz sołecki są to środki finansowe wydzielone w budżecie gminy dla danego sołectwa na wykonanie zadań, ale tylko takich, które mają się przyczynić do poprawy warunków życia mieszkańców danego sołectwa i są zgodne ze strategią rozwoju gminy oraz mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy.
Można je również przeznaczyć na usuwanie skutków klęsk żywiołowych.
Pieniądze z funduszu muszą zostać wydane do końca roku budżetowego (liczy się data wydania pieniędzy). Pieniądze z funduszu sołeckiego, które nie zostaną wydane nie przechodzą na kolejny rok.
Co roku burmistrz w terminie do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informacje o wysokości przypadających danemu sołectwu środków, jakie zasilają fundusz sołecki.
Aby sołectwo otrzymało środki z funduszu sołeckiego musi być zwołane zebranie wiejskie. Zebranie wiejskie zazwyczaj zwołuje sołtys, może zrobić to także rada sołecka lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Efektem zebrania wiejskiego jest uchwała zebrania wiejskiego dotycząca wniosku o przeznaczeniu funduszu sołeckiego.
Wniosek sołectwa o przeznaczeniu funduszu sołeckiego musi zawierać:
- wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa
- kalkulację kosztów realizacji przedsięwzięcia (koszty te muszą mieścić się w limicie przeznaczonym dla sołectwa),
- uzasadnienie, w którym wskazane jest w jaki sposób realizacja przedsięwzięcia w ramach funduszu sołeckiego przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców sołectwa.
Po każdym zebraniu wiejskim sporządzany jest protokół.
Szczegółowy sposób sporządzania protokołu powinien być określony w statucie sołectwa.
W protokole powinny znaleźć się następujące informacje:
- kiedy i gdzie odbyło się zebranie,
- jaki był porządek obrad
- kto otworzył zebranie wiejskie i kto je prowadził (często na początku zebrania
wybierany jest protokolant),
- ile osób uczestniczyło w zebraniu
- kto i w jakiej sprawie zabrał głos,
- jak i nad czym głosowano.
Do protokołu załącza się listę obecności uczestników zebrania wiejskiego wraz z podpisami.
Uchwalony wniosek sołtys przekazuje burmistrzowi, w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok w którym sołectwo chce otrzymać pieniądze.
Co dalej dzieje się z wnioskiem?
- burmistrz sprawdza, czy wniosek spełnia warunki formalne; jeśli jest prawidłowy - rada gminy podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy; jeśli jest nieprawidłowy - odrzuca wniosek w terminie 7 dni informując o tym sołtysa;
Kiedy burmistrz może odrzucić wniosek (stwierdzić, że jest nieprawidłowy)?
Burmistrz może odrzucić wniosek wtedy, gdy nie spełnia on określonych warunków (zawiera błędy) o których jest mowa w ustawie o funduszu sołeckim. Te błędy to np.:
- wniosek nie jest uchwalony przez zebranie wiejskie,
- we wniosku nie wskazano na co mają zostać przeznaczone pieniądze,
- wniosek nie zawiera uzasadnienia,
- nie podano przewidywanych kosztów lub koszty przewyższają te, które zostały określone dla danego sołectwa,
- wniosek został przekazany do burmistrza po dniu 30 września roku poprzedzającego rok w którym sołectwo chce otrzymać pieniądze
- sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku podtrzymać wniosek niespełniający warunków, kierując go do rady gminy za pośrednictwem burmistrza; ma to sens wtedy, gdy sołtys uważa, że wniosek jest prawidłowy; rada gminy rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od jego otrzymania; jeśli wniosek ma błędy - odrzuca go; burmistrz jest związany rozstrzygnięciem rady gminy;
- jeśli wniosek faktycznie ma błędy, lepszym rozwiązaniem jest ponowne uchwalenie wniosku przez zebranie wiejskie (o ile nie jest już po terminie 30 września); taki ponownie uchwalony wniosek należy przekazać radzie gminy (za pośrednictwem burmistrza) w terminie 7 dni od otrzymania informacji od burmistrza o odrzuceniu wcześniejszego wniosku; rada gminy ma 30 dni na jego rozpatrzenie;
W trakcie roku sołectwo może również zmienić zakres przedsięwzięcia lub przesunąć przyznane środki na coś innego. Jak to zrobić?
- konieczne jest złożenie wniosku do burmistrza o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu;
- wniosek można złożyć w trakcie roku budżetowego, ale nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok;
- wniosek należy złożyć nie później niż do 31 października danego roku budżetowego;
- wniosek nie może prowadzić do przekroczenia pierwotnie przyznanych środków
Przewiduje się również wspólną realizację przedsięwzięć przez kilka sołectw, przy czym każde sołectwo składa odrębnie uchwalony wniosek. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa lub innego sołectwa wdanej gminie.
Wzory dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku:
Wniosek sołectwa o przyznanie środków z funduszu sołeckiego
Protokół z zebrania wiejskiego
Zaproszenie na zebranie wiejskie



